8.1.10
Półtawski Power
Wzornik czcionek Doświadczalnej Oficyny Graficznej z 1974 roku.
Oto spis treści (nazwy czcionek i dostępne stopnie pisma):
Le Cochin antykwa (6, 8, 10, 12)
Le Cochin kursywa (8, 10, 12)
Nicolas Cochin antykwa (8, 10, 12, 16, 20, 24, 28, 48)
Nicolas Cochin kursywa (8, 10, 12)
Plantin antykwa (6, 8, 10, 12, 14, 18, 24, 30, 36)
Plantin kursywa (6, 8, 10, 12, 14, 18, 24, 30, 36)
Perpetua (14, 18, 24, 30, 36, 48, 60, 72)
Półtawski antykwa (6, 8, 10, 12, 16, 20, 24, 36, 48)
Półtawski antykwa półgruby (6, 8, 10, 12, 16, 20, 24, 36, 48)
Półtawski kursywa (6, 8, 10, 12, 16, 20, 24, 36, 48)
Modena antykwa (6, 8, 10, 12, 16, 20, 24, 28, 36, 48)
Modena antykwa półgruba (6, 8, 10, 12, 16, 20, 24, 28, 36, 48)
Modena antykwa gruba (6, 8, 10, 12, 16, 20, 24, 28, 36, 48)
Modena kursywa (6, 8, 10, 12)
Atlantic antykwa (8, 10, 12)
Nysa antykwa (6, 8, 10, 12, 16, 20, 28, 36)
Baccarat cienki (5, 6, 8, 10)
Baccarat półgruby (5, 6, 8, 10, 12, 16, 20, 24, 28, 36, 48)
Baccarat gruby (6, 8,10, 12, 16, 20, 24, 28, 36, 48)
Paneuropa cienka (6, 8, 10, 12, 16, 20, 28, 36)
Paneuropa półgruba (6, 8, 10, 12, 16, 20, 28, 36, 48, 60, 72)
Paneuropa gruba (6, 8, 10, 12, 16, 20, 28, 36, 48, 60, 72)
Rex półgruby (6, 8, 10, 12, 16, 20, 28, 36, 48)
Rex gruby (6, 8, 10, 12, 16, 20, 28, 36, 48)
________
I to już wszystko. Dwadzieścia cztery kroje. Najwyżej jedenaście wielkości. Żadnego "powiększ mi to jeszcze o pół punkta". Żadnego "demi-semi-ultra-light". Prawdziwym typografom taki zestaw wystarczał.
________
Doświadczalna Oficyna Graficzna powstała w 1964 z inicjatywy profesora Leona Urbańskiego. Specjalizowała się w drukach bibliofilskich i okolicznościowych, była ostoją klasycznego projektowania.
________
Historię tej typograficznej arki Noego przypomniał Krzysztof Jerominek, zecer, grafik, wychowanek Oficyny i organizator wystawy "Dog na Saskiej Kępie".
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Ech, sprawdziłem i widzę, że 7.01 odbył się finisaż wystawy. Szkoda. Dowiedziałem się o wystawie z Panów bloga.
OdpowiedzUsuńW związku z Leonem Urbańskim przypomniała mi się jedna sprawa. Urbański zaprojektował w 1965 roku "Ustawy Teatru Narodowego" na zamówienie Kazimierza Dejmka w związku z 200-leciem Teatru Narodowego. Książka zawierała wybór tekstów konstytuujących myślenie o scenie narodowej (od Bogusławskiego do Osterwy i Żeromskiego) w opracowaniu prof. Zbigniewa Raszewskiego. Władze jednak wstrzymały druk książki.
Świadkowie twierdzą, że projekt znalazł ostateczny kształt w jednym okazowym egzemplarzu, który jednak gdzieś zaginął. Może stoi u kogoś na półce. Może się kiedyś znajdzie.
@ Paweł
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe! O wystawie napisałem za późno, bo sam ją zwiedziłem w ostatniej minucie doliczonego czasu. Dużo pięknych i sporo intrygujących eksponatów (oficyna przygotowywała druki dla protkołu dyplomatycznego, więc było nawet menu obiadu wydanego na cześć Kim Ir sena). Sporo druków teatralnych, ale po Raszewskim ani śladu...